Pilefestival Vingsted

Pilefestival Vingsted 2016 - en aktivitetsfyldt festival for hele familien

Pilefestival Vingsted afholdes i weekenden den 20. & 21. august 2016 i den smukke Vejle Ådal midt mellem Vejle og Billund. Festivalen er åben lørdag 10-17 og søndag 10-16.

Rammerne for pilefestivalen er den stemningsfulde historiske jernalderlandsby i Vingsted med lerklinede og stråtækte jernaldergårde. Her flettes pil og andre historiske håndværk sammen til en levende og inspirerende festival, hvor besøgende selv vil få rig mulighed for at prøve kræfter med egen fingerfærdighed og kreativitet rundt på festivalens mange aktiviteter og workshops.

Flettekredsene åbner dørene for deres kreative liv ...

I år viser mange af landets flettekredse eksempler på deres mangfoldige og kreative fletteunivers. Der flettes med pil og pilebark, birkebark, siv og træspåner. Smitter pilefletternes entusiasme og energi er der masser af muligheder for selv at prøve kræfter med pileflet og forskellige andre gamle håndværk. Der vil være demonstrationer og workshops på festivalpladsen både lørdag og søndag.

Fælles fletteprojekt med pilehuler

Begge dage arbejdes der med et spændende land art projekt med fletning af kreative pilehuler, hvor alle interesserede kan være med.

Jernalderliv og høstfest

En pilefestival midt i mellem jernalderhusene i Vingsted Historiske Værksted skal naturligvis flettes sammen med stedets historiske rammer og traditioner. De 3 jernaldergårde og deres familier byder derfor indenfor med fortællinger og aktiviteter, hvor det er håndens værk med naturens materialer, der bliver præsenteret. Der vil bl.a. være liv på jernalderlandsbyens smede-, pottemager-, træ- og tekstilværksteder.
Hver dag byder på optog og ceremonier og begge dage slutter med en høstfest, som alle besøgende inviteres til at deltage i.

Program for Pilefestival Vingsted

Programmet for årets pilefestival ligger klar. Se listen over aktører her. Samlet program for Pilefestival Vingsted.

Masser af spændende workshops

I løbet af weekenden er der mulighed for at deltage i forskellige spændende workshops arrangeret af nogle af vores aktive og kreative flettekredse. Programmet for weekendens workshops bliver lagt på hjemmesiden senest medio juli.

Tilmelding af frivillige hjælpere

Der er stadig brug for frivillige til at lukke de sidste huller. Så er du interesseret i at give en hjælpende hånd et par timer og være med i det spændende arbejde, der gør en festival af denne størrelse mulig, så kan du tilmelde dig direkte på Pilefestivalen ved entreboden.

Plakat og flyer ligger klar - vil du hjælpe med at få dem delt ud?

Årets plakat og flyer ligger klar. Begge dele kan enten downloades nederst på siden eller rekvireres ved henvendelse til: Anna Mortensen tlf: 28 14 15 95 eller anna@pileforeningen.dk
Det er også muligt at downloade en plakat i A4-format - eller en flyer særligt målrettet til brug i flettekredsene.

På gensyn i Vingsted i weekenden 20.-21. august 2016.

Kørselsvejledning

GPS-adresse på Vingstedcentret

55.676698 9.383262
Følg skiltene til Jernaldermiljøet rundt ved Vingstedcenteret og under hovedvejen.

Fra syd ad E45

Tag frakørsel 63 - Bramdrupdam mod Vejlevej/Rute 441. Drej til venstre og følg Rute 441 og drej atter til venstre efter ca. 500 m. Efter ca. 2,7 km tag tredje frakørsel i rundkørslen ad Rute 176. Efter ca. 15,5 km drej til venstre og følg Vingstedvej.

Fra nord ad E45

Tag frakørsel 60 - Vejle N og flet sammen med Horsensvej/Rute 170. Efter 2,4 km hold lidt til højre og følg Horsensvej. Fortsæt ad Nørrebrogade, Nørretorv, Dæmningen og Sønderbrogade. Drej til højre og følg Damhaven/Rute 18/Rute 28. Efter 10,3 km tag tredje frakørsel i rundkørslen ad Vingstedvej/Rute 176. Efter 2,9 km drej til højre og følg Vingstedvej.

Parkering

Parkering vil være mulig ved Vingsted - Hotel & Konferencecenter. Der er ca. 800 m at gå hen til festivalpladsen. Alternativt kan du tage turen med hestevogn frem til festivalpladsen - hestevognsturen er gratis.
Jernaldermiljøet ligger bag parkeringspladsen på højre side af Skyttevej. Følg skiltene til Jernaldermiljøet rundt ved Vingstedcenteret og under hovedvejen.

Behov for overnatning?

Entrebillet til Pilefestival Vingsted giver adgang både lørdag og søndag. Så skulle du have behov for overnatning i området kan vi henvise til følgende lokale overnatningssteder:

Vingsted Hotel og Konferencecenter

Hotel Bredehus