Pilefestival Sjælland

Pilefestival Sjælland d. 5. 6. og 7 juni i Sagnlandet Lejre alle dage kl 10 til 17

VIGTIGT NYT!!

Husk nu at melde til så vi kan få en super festival, vi har bestilt godt vejr.

Husk også at du, hvis du har lyst til at være frivillig hjælper i år, kan krydse af hvad du helst vil hjælpe med. Husk også, at hvis du hjælper, kommer du gratis ind, og alligeve får et årskort.

VIGTIGT NYT!!

Som noget nyt vil pileforeningen, i år, give tilskud til billetprisen i     Sagnlandet Lejre. Det betyder, at medlemmer kan få 60 kr i rabat på billetten, ud over den rabat Sagnlandet giver(dog kun selve medlemmet) ved at forevise billet og gyldigt medlemskort med medlemsnummer (det er placeret på bagsiden af bladet i april 2015).

Program for 2015 er nu på plads. Det vil løbende blive opdateret.

Pilefestival Sjælland er en årligt tilbagevendende begivenhed hvor pileflettere og piledyrkere fra hele Danmark,samles om at afholde et traditionsrigt marked med salg af pil, pileflet, kurve, hegn, flettet brugskunst og flettet kunsthåndværk. Også i år er der arbejdende værksteder i Sagnlandet Lejre.

Som besøgende på festivalen kan du deltage i små workshops og andre aktiviteter af varierende sværhedsgrad, her kan både den helt uøvede og den øvede, få ny viden og inspiration med sig hjem.

Markedspladsen summer af glæde og energi fra de åbne værksteds-boder, hvor pilefletterne udøver og viser variationer af deres håndværk. Kom og få en snak om pil, pileflet, kurve, hegn og andre flettearbejder og benyt denne enestående chance for indkøb af årets unikke kurve på Pilefestival Sjællands årlige marked med pileflet. Hér handler du direkte med piledyrkeren og kunsthåndværkeren.

Alle er velkomne!

Program pilefestival 2015

Festivalen finder sted den 5., 6. og 7. juni 2015 i Sagnlandet i Lejre.

Åbningstider er kl. 10.00 – 17.00

Aktiviteter på festivalpladsen

Formålet med festivalen er, at udbrede kendskabet til pil og vise pilens fortræffeligheder. Der vil derfor være store aktiviteter på festivalpladsen, hvor bodholderne vil være aktive og vise, hvordan de udfører deres håndværk.

Udveksling af erfaringer og salg af produkter

Vi samles om at holde en festival, hvor du kan udveksle erfaringer og have det hyggeligt sammen med andre. Der er også salg af egne fremstillede produkter, det betyder, at gæsterne/kunderne direkte kan møde de mennesker, der fremstiller varerne. Du vil møde imødekommende håndværkere, som gerne viser deres håndværk og formidler om pil og flettehåndværk til alle Sagnlandets gæster – både børn og voksne, udenlandske og danske.

Workshops

Vi har opfordret bodholderne til at holde workshops. Vi vil løbende opdatere programmet og meddele hvilke workshops, der vil blive udbudt.  Der er på nuværende tidspunkt planlagt workshops, hvor børn og voksne kan flette ”Stubstole”, som bliver flettet på stammestykker, der er ca. 30cm i højde og diameter.

Fællesflet på jernskulpturer

Der vil også være mulighed for at børn og voksne kan være med til at flette på jern i en eller flere større jernskulpturer.

Andre håndværkere

Vi har også inviteret andre håndværkere end pileflettere til at vise, hvordan de fremstiller deres håndværk og evt. holde workshops.

Boderne – konkurrence

Vi vil lade publikum afgøre, hvem af bodholderne, der har den mest hyggelige, spændende, indbydende og inspirerende bod. Afstemningen slutter søndag kl. 16.00.

Dyrkerbod

På festivalpladsen vil der være en bod, hvor du kan få en snak om dyrkning af pil. Hvornår skal pilen plantes, hvordan passer du din pilemark, hvad hvis der går sygdom i pilen og meget mere.

Informationsbod

Ved søen ca. 50m efter billetbutikken finder du info-boden. Her kan du få alle praktiske oplysninger, bl.a. om hvor din bod kan stå. Det er også her du henvender dig som frivillig hjælper. De kan også hjælpe med alle mulige spørgsmål om pil, kurser, medlemskab og meget andet. De vil også hjælpe med at modtage tilmeldinger og betaling til workshops.

Andre aktiviteter i Sagnlandet

Ud over at deltage i Pilefestivalen har du endvidere mulighed for at gå rundt i Sagnlandet. Du kan se eller deltage i deres tilbud lige fra stammesejllads, grutning af mel, klapning af geder, formning af ler med mere.

Rundvisning og fællesspisning i Sagnlandet

For bodholdere, arrangører og frivillige hjælpere arrangerer vi rundvisning i Sagnlandet ”After Dark”. Turen ledes af arkæolog Ane Jepsen og foregår fredag den 5. juni kl. 17.15 og varer ca. halvanden time. Derefter er der fællesspisning: ”Vikingegryde med viking” til 140 kr. Hvis du vil deltage i fællesspisningen bedes du tilmelde dig inden den 26. maj under tilmeldinger.