Pilefestival Sjælland

Pilefestival Sjælland er en årligt tilbagevendende begivenhed hvor pileflettere og piledyrkere fra hele Danmark, samles om at afholde et traditionsrigt marked med salg af pil, pileflet, kurve, hegn, flettet brugskunst og flettet kunsthåndværk. Også i år er der arbejdende værksteder i Sagnlandet Lejre.

Som besøgende på festivalen kan du deltage i små workshops og andre aktiviteter af varierende sværhedsgrad, her kan både den helt uøvede og den øvede, få ny viden og inspiration med sig hjem.

Markedspladsen summer af glæde og energi fra de åbne værksteds-boder, hvor pilefletterne udøver og viser variationer af deres håndværk. Kom og få en snak om pil, pileflet, kurve, hegn og andre flettearbejder og benyt denne enestående chance for indkøb af årets unikke kurve på Pilefestival Sjællands årlige marked med pileflet. Hér handler du direkte med piledyrkeren og kunsthåndværkeren.

Alle er velkomne!

Pilefestival Sjælland 2015 blev afviklet i juni og beskrevet i Pilebladet nr. 72 fra juli 2015. Festivalgruppen for 2016 har nu samlet sig og består af:

Marianne W. Andersen, 60645160, wamsahl@hotmail.com

Frede Fuchs, 25629754, svendsvej@os.dk

Eddie Madsen, 30783049, eddie.madsen@louisnielsen.dk

Hanne Christiansen, 46138346, hedepil@hotmail.com

Else Lund, 20937088, kurveflet@gmail.com

Hanne Schneider, 38800106, hannevellerup@gmail.com

Vi har besluttet at Pilefestival Sjælland i 2016 igen vil foregå i de gode og historiske omgivelser i Sagnlandet Lejre. Det bliver i weekenden 18. og 19. juni, så vi denne gang ikke kommer i karambolage med Dyrskuet i Roskilde.

Vi er i gang med at tilrettelægge et spændende program, der både vil udfordre erfarne pileflettere og være inspirerende for festivalens øvrige gæster – store som små.

Vi vil allerede nu opfordre alle flettekredse på Sjælland til at afsætte denne weekend i deres kalender og henlægge et flettetræf til Sagnlandet. Vi forestiller os, at kredsens medlemmer påtager sig nogle af de fælles opgaver ved festivalen, samtidig med at de har mulighed for at præsentere deres flettekreds, flette sammen og evt. udstille og eller sælge fletværk. Hvis man deltager i arbejdet med de fælles opgaver, har man gratis adgang til festivalen.

Vi vil også gerne opfordre tidligere og potentielle bodholdere om at sætte kryds i kalenderen. Det gælder såvel pileflettere, materialeudbydere som andre, der vil præsentere beslægtede håndværk.

Vi arbejder for, at medlemmer af Pileforeningen i 2016, ligesom i 2015, kan få rabat på indgangsbilletten til Sagnlandet.

Vi ser frem til en ny Pilefestival Sjælland i 2016. Vel mødt.