Pilefestival Sjælland

Pilefestival Sjælland er en årligt tilbagevendende begivenhed hvor pileflettere og piledyrkere fra hele Danmark, samles om at afholde et traditionsrigt marked med salg af pil, pileflet, kurve, hegn, flettet brugskunst og flettet kunsthåndværk. Også i år er der arbejdende værksteder i Sagnlandet Lejre.

Som besøgende på festivalen kan du deltage i små workshops og andre aktiviteter af varierende sværhedsgrad, her kan både den helt uøvede og den øvede, få ny viden og inspiration med sig hjem.

Markedspladsen summer af glæde og energi fra de åbne værksteds-boder, hvor pilefletterne udøver og viser variationer af deres håndværk. Kom og få en snak om pil, pileflet, kurve, hegn og andre flettearbejder og benyt denne enestående chance for indkøb af årets unikke kurve på Pilefestival Sjællands årlige marked med pileflet. Hér handler du direkte med piledyrkeren og kunsthåndværkeren.

Alle er velkomne!

Vi har besluttet at Pilefestival Sjælland i 2016 igen vil foregå i de gode og historiske omgivelser i Sagnlandet Lejre. Det bliver i weekenden 18. og 19. juni, så vi denne gang ikke kommer i karambolage med Dyrskuet i Roskilde.

Klaus Titze gæster Pilefestival Sjælland 2016

Det er med stor glæde, at vi kan byde Klaus Titze velkommen i Sagnlandet. Han har ikke besøgt det før og glæder sig til at se den smukke natur og de mange aktiviteter, især Pilefestival Sjælland. Klaus kommer lørdag d. 18. juni 2016. Han vil lave en udstilling af sine smukke værker i Sagnlandets udstillingslokale. Om formiddagen vil han afholde et kursus i rulleflet, hvortil du kan tilmelde dig. Om eftermiddagen vil han demonstrere, hvordan han arbejder med pil i beton. Han medbringer en betonklinet skulptur, brænder noget af den af, sliber o.s.v. Se. evt. i blad 72 juli 2015 fra udstillingen ”Flygtighed”  Liselund. Vi er mange, der glæder os til at se det!

Find mere inspiration på http://klaustitze.dk/dansk/

Kursus i rulleflet ved Klaus. Tid: 2 til 3 timer. Pris: 200 kr. inkl. mat. Du bør medbringe en rund bund – ca. 25 cm.  - med 8 bundstager. Det er dog ikke en betingelse. Tilmelding til Hanne Christiansen på hedepil@hotmail.com efter ”først til mølleprincippet” – plads til max. 10 deltagere. Din plads er sikret, når du har betalt.

Samarbejde mellem Pilefestivalen og elever og lærere fra Hvalsø skole

Udstillinger

Vi planlægger ikke mindre end fire udstillinger i forbindelse med pilefestivalen. I velkomstcenterets lokaler vil man kunne se en udstilling af Klaus Titzes værker og en udstilling af skoleelevernes værker, samt deres dokumentation af lære- og arbejdsprocesser i forløbet. Som et tredje tiltag vil vi invitere til en udstilling af pilefletteres værker – også i velkomstcenteret. Her er tale om unikke pilearbejder, som deltagere gerne vil vise frem til inspiration for andre, men ikke vil sælge. Hvis du vil deltage, så send os en tilmelding. Den enkelte er velkommen til at medbringe max 3 ting til denne udstilling. Den fjerde udstilling vil man kunne betragte, studere og røre ved uden for dragthuset. Vi vil forsøge, at samle kopier af historiske pileflettede genstande. Nogle findes allerede i Sagnlandet, andre vil blive fremstillet i løbet af vinteren og foråret.

Workshops

Udover den workshop, som Klaus Titze er underviser på, planlægger vi workshops for nybegyndere. Vi opfordrer desuden de erfarne pileflettere, der deltager, til at opslå særlige workshops, hvor gæster med forskellige forkundskaber kan afprøve særlige håndværksmæssige teknikker. Vi arbejder på at få fastlagt et inspirerende program. Hvis du vil deltage, så send os en tilmelding.

Markedsboder

Vi håber, at mange pileflettere og flettekredse vil tilmelde sig med en markedsbod. Prisen for en lille bod er 500 kr. En stor markedsbod koster 1000 kr. Alle personer, der er tilmeldt en bod kommer gratis ind, modtager et sæsonpas og det der tjenes ved et salg fra boden tilfalder boden. Det er muligt at overnatte gratis i Sagnlandet enten i lejrskolehuse, vikingetelte eller eget telt. Det er desværre ikke tilladt at overnatte i autocamper, campingvogn e.l. Gratis kaffe og the ad libitum i løbet af dagene. Vi arbejder på at kunne tilbyde fælles morgenmad både lørdag og søndag.

Vi vil blive glade for tilmeldinger så hurtigt som muligt.

Tilmelding skal ske pr. mail eller telefon til

Eddie Madsen: eddiemadsen@gmail.com  og Hanne Schneider: hannevellerup@gmail.com

Husk at anføre

•     Navne, tlf. og mail på deltagere

•     Kontaktperson

•     Ønske om overnatning

•     Ønske om deltagelse i fællesspisning: aftensmad lørdag og morgenmad lørdag og søndag. Vi kender ikke priserne, så der er ikke tale om en bindende tilmelding nu, bare en tilkendegivelse. Frokost kan købes i Sagnlandets cafe.

•     Bodens tema. Fx: Hvad kan købes i boden? Hvilke håndværk vil blive demonstreret? Hvad kan deltagere prøve?

•     Konditioner for en workshop. Tidsramme, pris, forkundskaber, osv.

•     Bidrag til udstillingen af unikke pilearbejder, hvor intet er til salg

Efter tilmeldingen vil man modtage en bekræftelse og et kontonummer til betaling for boden.

Frivillige hjælpere

Vi har brug for hjælp til forskellige gøremål på festivalen. Flettehjælp til nybegyndere, kaffe og kage servicering, opstilling, oprydning og information af forskellig art. Hvis du har lyst får du samtidig en skøn dag i Sagnlandet. Frivillige hjælpere kommer gratis ind, modtager et sæsonpas og der er kaffe og the ad libitum undervejs.  Tilmeld dig gerne hurtigt til Eddie eller Hanne S. Angiv tidsperiode og interesseområder.

Entré

Som nævnt kommer tilmeldte til markedsboder og frivillige hjælpere gratis ind. Derudover er aftalt en særlig fordelagtig entré pris for medlemmer af pileforeningen. Mod forevisning af et medlemskort (findes på bagsiden af Pilebladet nr. 74, januar 2016) gives 33% rabat på billetprisen til medlemmet og op til 7 ledsagere. Den ordinære pris for voksne i 2016 er 150 kr. Billetten er et sæsonpas.

Herudover vil Pileforeningen give et tilskud på 60 kr. til medlemmer. For medlemmer af Pileforeningen bliver prisen således (kun) 40 kr.

Bropenge

Hvis man kommer fra Fyn og Jylland og medbringer kvittering for brobetaling på udturen, kan man i Sagnlandet købe en hjemrejsebillet med rabat til Storebæltsbroen.

Pilefestival Sjælland i Sagnlandet Lejre

Festivalen bliver annonceret som en festival og et marked. En festival, hvor pilefolk mødes og inspireres. En festival i en etableret ramme, hvor der er en 50 årig tradition for formidling, forskning og undersøgelse af håndværk og livsformer i historisk sammenhæng. I omgivelser som på en rigtig god måde giver pilefestivalen mulighed for at leve op til pileforeningens og dermed også pilefestivalers formål om at udbrede kendskabet til anvendelse af pil og andre materialer, der kan anvendes til flettearbejder. At festivalen også annonceres som et marked betyder, at der er tale om et salgsmarked, hvor den enkelte må handle med egne fremstillede produkter, samt materialer til fremstilling af disse produkter. Beslægtede håndværkere er velkomne med deres egne fremstillede produkter. Smeden, knivmageren, børstenbinderen…

I Sagnlandet lægges vægt på autenticitet. Naturmaterialer prioriteres. Det tilstræbes at bygninger og genstande er renoverede originale eller kopier af originale genstande. Derfor opfordres til at Pilefestivalens markedsboder indrettes med mindst muligt plastik og så vidt muligt falder ind i de omgivelser, som Sagnlandet tilstræber. Markedsboderne må gerne præsentere både de fremstillende genstande og de arbejdende håndværkere. Boderne må også gerne være indrettet med plads til ”lærlinge”, så de, så at sige, inviterer gæster blandt publikum til at slå sig ned og prøve kræfter med pilehåndværket.

Vi glæder os til at se rigtig mange af jer til en flot Pilefestival Sjælland d. 18. og 19. juni 2016.

Festivalgruppen for 2016  består af:

Frede Fuchs,               25629754, svendsvej@os.dk

Eddie Madsen,            30783049, eddiemadsen@gmail.com