KURV i Runde Tårn

632

Fra d. 23. marts - 22. april 2007 markerede 13 europæiske kurvemagere, billedkunstnere og tekstilkunstnere Pileforeningens 10 års jubilæum med udstillingen KURV, der viste moderne pileflet, som er andet og meget mere end traditionelle fletteteknikker og kurve til indkøb og opbevaring.

Der var kurve på udstillingen KURV, men det var kurve, der for længe siden er holdt op med at ligne de kurve, vi bruger til brænde, aviser og tomme vinflasker. Her taler vi om unikke kurve, der er flettet i alverdens former af pil og bark blandet med andre materialer som papir, gummi og plastic.

Der er kurveskulpturer så store, at man kan kravle ind i dem, der er mobiler, som hænger ned fra loftet, der er kuglerunde kurvebolde, og så er der alle de fantasifulde, fantastiske variationer over den traditionelle kurv, der inspirerer til uanede kombinationer af materialer, teknikker, former og farver.

Danmark viser vejen
I slutningen af 1980'erne var kurvemagerfaget ved at uddø i Danmark, men de gamle håndværkstraditioner fik herefter en renæssance, og faget blev genoplivet med stor inspiration fra udlandet. Interessen for kurveflet er vokset lige siden: I 1997 oprettede man Pileforeningen, der dengang kun havde ganske få medlemmer - nu er der omkring 1600.

I dag er danske kurveflettere kendt for at blande alverdens traditioner og teknikker og for konstant at eksperimentere og bryde grænser. Hvis man kan tale om en avantgarde indenfor kurveflet, så findes en stor del af den i Danmark.

Flet i Sneglegangen
I forbindelse med åbningen af udstillingen var der kurveflet i Rundetaarns sneglegang, hvor en gruppe kurvemagere flettede indkøbskurve under mottoet: "Ud med plasticposen ind med indkøbskurven".

Deltagere i udstillingen KURV
Kurvemager Bent Vinkler - DK